Ingeborg Senneset – Fra krenket barn til sterk voksen

Tromsø Kulturhus

Foredrag og AMA med Ingeborg Senneset

Tromsø kulturhus ønsker velkommen til foredrag og AMA (ask me anything) med Ingeborg Senneset lørdag 21. september.

I «Fra krenket barn til sterk voksen» bruker Ingeborg Senneset sin historie til å belyse barndomskrenkelser, ungdomstid, psykiske lidelser, anoreksi og OCD, og det å komme ut av veien til uførhet, sykdom og død til å være sprell levende. Og det er i livet det virkelig blir utfordrende. Bedragersyndrom, utseendepress og stress, det kjenner alle på. Hvordan bry seg mindre om alt som trykker oss ned, og mer om det som faktisk betyr noe? Hva når man føler seg usikker eller verdiløs? Og hva er egentlig å være «sterk»?

Ingeborg Senneset er utdannet sykepleier og har utgitt bestselgerne «Anorektisk» (Cappelen Damm 2017) og «Ordbok for overlevelse» (Egmont 2022). Hun jobber til daglig som journalist, og er ofte i TV, radio og podcaster som influenser og samfunnsdebattant. Kanalene med hundre tusen følgere benyttes til folkeopplysning og debatt. I tillegg er hun frivillig i ytringsfrihetsorganisasjonen Norsk PEN.

Senneset har vært åpen om et liv med anoreksi og tre år som psykiatrisk pasient, men er for mange best kjent fra debatter om temaer som vaksinemotstand, monarki, antisemittisme, menneskerettsbrudd, antibiotikaresistens, psykiatri og ytringsfrihet. Hun har fått Årets Gullpenn under Vixen Awards, NTBs språkpris og Årets Mensapris, og vært nominert til blant annet årets sterke mening og Årets Ladejarl.

Du kan sende Ingeborg spørsmål på forhånd på Instagram: @ingeborgsenneset. Alle får være anonyme med mindre du oppgir annet i meldingen. NB: Helsespørsmål må alltid tas med fastlege eller annet helsepersonell.

Foto: Kristoffer Myhre

Praktisk informasjon

Dette arrangementet er alkoholfritt og har fri aldersgrense.