Nordlysfestivalen: MIMMI TAMBA – SEMPER EADEM

Nordlysfestivalen: MIMMI TAMBA – SEMPER EADEM

Lørdag 1. februar kl. 21.00

Hovedscenen, Tromsø Kulturhus

Mimmi Tamba vender hjem til Tromsø som en av festivalprofilene for Nordlysfestvalen 2025! Attpåtil er vi så heldige at hun skal avslutte festivalen med musikk fra de kritikerroste albumene Semper Eadem og Titanic. Semper Eadem ble nominert til Spellemann- og Edvard-prisen. I 2023 ble forestillingen basert på albumet, satt opp på hovedscena på Det Norske Teateret og vant Heddapris for beste musikkteater. Titanic ble omtalt som et av de beste albumene i 2023 av Dagsavisen.

Mimmi har lenge ventet på den perfekte anledning til å spille konsert i hjembyen sin, og nå er den her. Med seg på scenen har hun dansere, strykekvartett og fullt band. Hun beskriver selv musikken som «renessanse-pop» – et begrep som favner både det visuelle uttrykket og det musikalske universet som utgivelsene befinner seg i. Det er sjangeroverskridende med inspirasjon fra blant annet pop, rock, vise og soul.

Mimmi har en helt unik formidlingsevne og tar publikum med på en reise ved bruk av teatralske virkemidler. Hun har latt seg inspirere av dronning Elisabeth 1 og renessanse tiden. Hun er opptatt av å bryte ut av sin egen stereotypi, kvitte seg med fasader og bruke sitt fulle og hele potensial.

Forestillingen gjøres i samarbeid med våre venner i Musikk i Nordland, som stiller med egne strykere og produksjonsassistanse.

“Semper Eadem er et mesterstykke musikalt, visuelt, performativt og konseptuelt. – Per Christian Selmer-Anderssen, Aftenposten