Nordlysfestivalen: MARIUS NESET & TROMSØ STORBAND

Nordlysfestivalen

MARIUS NESET & TROMSØ STORBAND

Søndag 26. januar kl. 20.00

Tromsø Storband sitter på en lang liste med prestisjetunge samarbeid med nasjonale og internasjonale stjernemusikere, og de stopper hverken å imponere eller overraske med spennende prosjekter. Ønskelisten for nye samarbeid er tilsvarende ambisiøs, og helt i toppen av denne har Marius Neset stått, så lenge noen kan huske.

Det blir utvilsomt en spesiell konsert. Ikke bare fordi en av verdens beste saksofonister møter byens eget storband, men også fordi det blir norgespremiere på musikken fra Nesets album, Tributes. Tributes var et bestillingsverk Neset gjorde for Danmarks Radiostorband, og hadde premiere i 2019. I 2020 kom musikken ut på plate, til strålende anmeldelser, og blant annet kåret til Album of the year av prestisjefulle The Arts Desk i Storbritannia.

Etter å ha jobbet en lang periode med klassiske musikere og orkestre, var Tributes et prosjekt hvor Neset kom tilbake til jazzmusikere. Dette merkes i det musikalse – med mye åpenhet og individuell frihet – til tross for at musikken er gjennomkomponert. Som tittelen tilsier, er musikken en hyllest til komponister fra forskjellige sjangre som har betydd mye for Nesets musikalske liv. Den inneholder små hint av alt fra alt fra Beethoven, Mahler, til Grieg, Queen, Earth Wind & Fire, til moderne jazz.

“Jeg gleder meg stort til denne konserten. Det er fantastisk å endelig få muligheten til å spille denne musikken i Norge”, sier Neset.

Storbandets kunstneriske leder, Fred Glesnes, legger til: “Sannsynligvis noe av den hippeste og samtidig vanskeligste musikken vi har gjort. Dette gleder jeg meg til!”