Nordlysfestivalen åpningskonsert: MARIUS NESET & ARKTISK FILHARMONI

MARIUS NESET & ARKTISK FILHARMONI

Torsdag 23. januar kl. 19.00 og Fredag 24. januar kl. 19.00

Hovedscenen, Tromsø Kulturhus

Sammen med våre gode venner i Arktisk Filharmoni, får Marius Neset æren av å åpne Nordlysfestivalen 2025!

Det er få komponister og musikere som håndterer møtet mellom jazz og klassisk musikk på en like leken, kreativ og sømløs måte som Marius Neset. Hans evne til å få elementer fra ulike sjangere til å samarbeide og løfte hverandre, har blitt sammenlignet med Gershwin, av anmelder Guy Rickards i Klassisk Musikk.

Marius Neset har spilt med blant andre London Sinfonietta, Bergen Filharmoniske orkester, Trondheim Jazzorkester og Dansk Radio Big Band. Han har skrevet bestillingsverk som er fremført på blant annet Molde Jazzfestival, Kongsberg Jazzfestival og BBC Proms i Royal Albert Hall.  Så langt i sin karriere har han mottatt i overkant av 20 priser og nominasjoner for sitt arbeid, blant annet Spellemannspriser og tyske ECHO Awards.

Verket MANMADE ble skrevet på bestilling fra Bergen Filharmoniske orkester og utgitt på plate i 2020. Det er inspirert av klimaendringene og utfordringene de skaper i vår tid, noe vi kan høre i verkets form og struktur. På samme utgivelse finner vi A Day In The Sparrow’s Life som er en del av kveldens konsertprogram.  Her møter vi Marius i samspill med sin søster Ingrid på fløyte. Ingrid Søfteland Neset er også solist etter pause i 2. sats A hand to hold fra Marius Nesets fløytekonsert.

På konseren får vi også høre Sinfonietta av Francis Poulenc. Verket består av fire satser, og er Poulencs eneste symfoniske verk. Det ble skrevet på bestilling fra BBC i 1947, og urfremført i forbindelse med 1-årsjubileet til BBCs radiostasjon Third Program i 1948.

“Jeg tenker ikke så mye på sjanger. Alt er musikk. På denne konserten får publikum en reise der eldre klassisk musikk møter ny musikk. Den reisen kan bli ganske så spektakulær, full av kontraster, farger og masse energi.” – Marius Neset

“He’s not the future of European jazz, he’s the present.” – Brian Morton, Downbeat 2022