Helge Lien Trio

Tromsø Jazzklubb

Tromsø Jazzklubb presenterer Helge Lien Trio

Det er to store tradisjoner i pianotrioen: Den amerikanske og den skandinaviske.Førstnevnte er ekspansiv, ornamental og melodisk. Den imponerer med sin tekniske virtuositet; formrik-dommen den er i stand til å fremkalle; det brede omfanget av dens påvirkninger og inspira-sjoner; dens kobling til det moderne liv. Sistnevnte er introspektiv, minimal og rytmisk. Den utmerker seg ved hjelp av sine hypnotiske egenskaper; konsentrasjonen og begrensningene den er i stand til å opprettholde; dybden av dens stemninger og atmosfærer; sine røtter i tra-disjon. Helge Lien vokste opp midt i mellom disse to tradisjonene. Å bygge broer mellom ulike kulturer og jobbe med kontraster har alltid vært kjernen i hans tilnærming.

Lien har aldri lagt skjul på sin dypeste respekt og beundring for pionerene, fra Miles og Chick Co-rea til Jarrett og John Coltrane. Samtidig slo han sitt sanne skritt akkurat i det øyeblikket han dukket hodestups inn i sin skandinaviske arv på det sensasjonelt suksessrike Hello Troll. Og mens hans oppfatning av trioen tydelig deler overlapper med den amerikanske, har pianolyden hans den gjen-kjennelige nordlige fargetonen; den istappelignende klarheten, den transefremkallende sirklingen rundt bittesmå motiviske celler, som gradvis bygger seg inn i lyriske verdener.

Helge Lien Trio har etablert seg som en av Norges fremste jazzensembler og kan vise til strømmetall i millionklassen. Med Helge Lien på piano, Johannes Eick på bass og Knut Aale-fjær på trommer, leverer de bevegende melodier, lekne improvisasjoner og årvåkent samspill.

Praktisk informasjon

Vergeordning ved 18 års aldergrense
De under 18 år kan komme inn i følge med verge over 25 år.

Vergeskjemaet fylles ut av verge i resepsjonen på Kulturhuset i Tromsø innen konserten
eller forestillingen. Verge kan ha ansvarfor inntil to personer under 18 år.